Rail Balticu Tootsi kohaliku peatuse detailplaneering
Rail Baltica Tootsi kohaliku peatuse detailplaneeringu kehtestamine
Põhja-Pärnumaa Vallavolikogu 18.12.2024 otsus nr 50
Põhja-Pärnumaa vallavalitsuse 19. oktoobri 2022 otsusega nr 45 algatati ja 18.septembri 2024 otsusega nr 35 võeti vastu Rail Balticu Tootsi kohaliku peatuse detailplaneeringu koostamine.
Keskkonnamõjude strateegiline hindamine (KSH) jäeti algatamata.
Planeeritava ala pindala on ligikaudu 4,9 ha. Taotluse kohaselt on Põhja-Pärnumaa vallas detailplaneeringuga hõlmatud Vändra metskond 6 (katastritunnusega 93001:001:0061); Tootsi mnt 3 (katastritunnusega 63801:001:0665), Tootsi mnt 1 (katastritunnusega 80501:001:0076), Tootsi mnt 5 (katastritunnusega 63801:001:0797), 19271 Tootsi-Piistaoja tee (katastritunnusega 80501:001:0071) ja Anastassia Ivanoffi (katastritunnusega 80501:001:0093) Rein Luubi (80501:001:0092), Kergliiklustee (63801:001:0154) kinnistud ja katastriüksus nr 63801:001:0577, millel lähiaadress hetkel puudub.
Planeeritav ala paikneb Tootsi valla ja Vändra valla piiril, kus Vändra valla territooriumil kehtib üldplaneering, mis on kehtestatud Vändra Vallavolikogu 21.09.2010 määrusega nr 30.
Vändra valla kehtivasse üldplaneeringusse on Rail Baltica trassikoridor sisse kantud vastavalt maakonnaplaneeringus kehtestatud lahendusele. Rail Baltic kohalik peatus, kui joonehitise juurde kuuluv ning selle kasutusega seotud hoonete ja rajatiste kogum, jääb maakonnaplaneeringus määratud ja kehtivasse üldplaneeringusse kantud Rail Baltic raudtee trassikoridori.
Koostatavas Põhja-Pärnumaa valla üldplaneeringus on kajastatud kokkulepitud kohalike peatuste asukohad. Põhja-Pärnumaa valla üldplaneeringus on kirjeldatud valla ruumilise arengu põhimõtted, millest üheks olulisemaks on tagada riiklikult kavandatavate taristuobjektide toel (Via Baltica, Rail Baltic) kohalik arengupotentsiaal.
Kuna Tootsi endise valla territooriumil puudub kehtiv üldplaneering, siis lähtutakse detailplaneeringu algatamisel, koostamisel ja menetlemisel üldplaneeringu menetlemisel ettenähtud nõuetest ja vastuvõtmine on planeerimisseaduse § 86 lõike 1 kohaselt vallavolikogu pädevuses.
Planeeringuga on kavandatud moodustada kaks krunti.
Jaamahoone ja selle väliala tarbeks moodustatakse Vändra metskond 6, Tootsi mnt 3 ning Tootsi mnt 5 maaüksustest 5 350 m2 suurune 80% reisijaid teenindava transpordimaa ja 20% kaubandus-, toitlustus- ja teenindushoone maa sihtotstarbega krunt pos.1 . Tootsi mnt 1, Tootsi mnt 3 ja Tootsi mnt 5 maaüksustest moodustatakse juurdepääsuks ja parkimiseks 5 662 m2 suurune tee ja tänava ja parkimisehitise maa sihtotstarbega krunt pos.2. Kavandatav jaamahoone koos seda teenindavate rajatistega ning tee- ja tänavamaad koos parkimisega on ette nähtud munitsipaalomandisse. Kruntide jagamise käigus alles jäävatel maaüksustel säilib senine maakasutus.
Lisaks jaamahoonele on lubatud püstitada ehitusteatise kohustusega väikeehitisi ehitisealuse pinnaga 0…60 m2 ja kõrgusega kuni 5 m. Sellised hooned ja rajatised peavad olema põhihoone funktsiooni toetavad, nagu nt katusealune jalgrattaparkla, prügihoone vms. Nimetatud rajatised ja hooned peavad mahtuma lubatud ehitisealuse pinna sisse ja tuleb kavandada arhitektuurselt ning mahuliselt sidusatena jaamahoonega ja kooskõlastada kohaliku omavalitsusega.
Lisaks hoone soojapidavusele ja tehnosüsteemide heale kasutegurile tuleb hoone projekteerimisel tähelepanu pöörata ka hoone jääksoojuse kasutamisele (ventilatsiooni soojustagastusele ja valgustite vabasoojus), taastuvenergia ja looduslike ressursside kasutamisele (päikeseenergia ja sademevee kasutamine) ning automaatika ja mugavusseadmete kasutamisele (tark hoone, valguse, valgusavade ja peegeldavate pindade sihiteadlik planeerimine).
Jaamahoone projekteerimiseks on määratud vastavalt Rail Baltica Design Guidelines-ile nõue kasutada Balti riikidele iseloomulikke ja arhitektuurselt sobivaid traditsioonilisi ehitusmaterjale. Rajatav hoone peab olema kaasaegse ja kõrge arhitektuurse tasemega, visuaalselt nauditav. Värvilahenduses eelistada naturaalseid toone ja Balti riikide tunnusvärve, Eesti - sinine. Väikeehitised peavad sobima jaamahoone arhitektuuriga. Samad kujunduspõhimõtted kehtivad kogu planeeringuala ja selle detailide kohta, sh väliala ja parkimisala.
Rongijaama terminalihoone konstruktsioon on planeeritud teraskarkass kandekonstruktsioonil modulaarsetest kergpaneelidest fassaadidega.
Tootsi kohaliku peatuse osas on koostatud liiklusuuring, mille eesmärk on anda hinnang kohaliku peatusega seotud liiklusele arvutamaks projekteeritavate ristmike läbilaskvusi, prognoosida erinevaid liikumisviise, liiklussagedust ja vajalikku sõidukite parkimiskohtade arvu, määrata teenindustasemed ning teha ettepanekuid ohutuse ja kasutusmugavuse tagamiseks.
Üldparkimine on kavandatud eraldi krundil pos.2. Hoone välialale on ette nähtud parkimiskohad 4 invasõidukile, 2 elektrilaadimisega sõidukile ja minimaalselt 4 taksole. Kokku on kavandatud 70 parkimiskohta. Jalgrattahoidla asub jaamahoone juures.
Jaama teenindav bussipeatus jääb juurdepääsutee äärde.
Lisaks sõiduteele on alale kavandatud eraldi kergliiklustee jalgsi ja jalgrattaga liiklejaile.
Kergliiklejate juurdepääs on kavandatud ühendada endisel raudteetammil kulgeva olemasoleva jalgratta- ja jalgteega. Kergliiklejate viaduktilt mahatulek on kajastatud perspektiivsena ja lahendatakse põhitrassi projektiga. Perspektiivset kergliiklusteed saab kasutada Tootsi-Piistaoja viadukti hooldustee juurdepääsuna ning täpsem lahendus tuleb projekteerimise käigus.
Planeeritaval alal on teostatud metsainventuur, mille tulemusena on välja selgitatud alal kasvava kõrghaljastuse väärtus. Inventuuril kaardistati vaid üks haljastuslikku väärtust omav üksikobjekt, milleks on planeeringuala lõunaservas asuval lagendikul kasvav 7-haruline remmelgas.
Jaamahoonega seotud välialal tuleb tagada minimaalselt 20% haljastust. Haljastust rajatakse nii üksikpuude kui murualadena. Parklaalad tuleb liigendada haljastusega.
Planeeringualale ei ole kavandatud keskkonda saastavaid objekte.
Kavandatav Tootsi peatus ja kogu planeeringuala paikneb Pärnu maakonnaplaneeringu kohasel rohekoridori alal konfliktses asukohas, kus põhiliseks rohevõrgustiku sidususe katkestajaks on tarastatud RB raudtee, mis põhjustab barjääriefekti loomade liikumisele ja rohekoridori toimimisele, ning mille mõjusid on hinnatud vastava raudteelõigu keskkonnamõjude hindamisel (KMH). Ühtlasi näeb KMH ette meetmed võimalike negatiivsete keskkonnamõjude leevendamiseks. Raudtee äärde kavandatav peatus enam olulisel määral antud barjääriefekti ei suurenda, kuid peatuse alal pole võimalik ka sidusust leevendusmeetmete (loomapääsude) abil tagada.
Põhja-Pärnumaa valla üldplaneeringu koostamise käigus on rohevõrgustiku paiknemist täpsustatud, mille tulemusena üldplaneeringu eelnõu ei näe rohekoridori ette maakonnaplaneeringuga määratud asukohas, vaid see on nihutatud lõuna poole Sauga jõe äärde (olemasoleva Tootsi raudteejaama ja jõe vahele). Maakonnaplaneeringus näidatud rohekoridori asukohta, sh planeeritava peatuse lähedusse on koostatava üldplaneeringuga kavandatud arenguala.
Arvestades rohevõrgustiku täpsustamist koostatava Põhja-Pärnumaa valla üldplaneeringuga, puuduvad seoses Tootsi peatuse rajamisega negatiivsed mõjud rohevõrgustiku sidususele ja funktsioneerimisele. Arvestades rohevõrgustiku täpsustamist koostatava Põhja-Pärnumaa valla üldplaneeringuga, puuduvad seoses Tootsi peatuse rajamisega negatiivsed mõjud rohevõrgustiku sidususele ja funktsioneerimisele.
Radooniriski kaardi kohaselt asub planeeritav ala keskmise või madala radoonisisaldusega pinnasega alal. Radooniohu täpsustamiseks planeeritaval alal on soovituslik enne hoone projekteerimist mõõta täpne pinnase radoonisisaldus ja vastavalt mõõtmistulemustele rakendada ehituslikke meetmeid radooni siseruumidesse sisseimbumise tõkestamiseks.
Selleks, et hinnata Rail Balticu Tootsi kohaliku peatuse detailplaneeringu koosseisus kavandatava tegevusega kaasnevat müraolukorda projektiala läheduses asuvatele müratundlikele hoonetele ja aladele ning vajadusel välja pakkuda leevendusmeetmed on Kajaja Acoustics OÜ poolt augustis 2023 koostatud keskkonnamüra hinnang, töö nr 22076- 02.
Kohaliku peatuse projekteerimisel peab olema tehnoseadmete valik ja paigutus tehtud selliselt, et lähimate müratundlike kinnistuteni leviv müra oleks madalam kui keskkonnaministri määruse nr 71 lisas 1 toodud tööstusmüra normtasemed.
Valgusreostuse vältimiseks on planeeringusse sisse kirjutatud minimeerimise meetmed.
Uuringud on lisatud ka Põhja-Pärnumaa valla kodulehele.
Detailplaneering on kooskõlastatud Terviseameti Lääne regionaalosakonna, Riigi Metsamajandamise keskus, Põllumajandus-ja Toiduamet, Päästeamet, Keskkonnaamet, Kliimaministeerium,
Transpordiamet, Tehnilise Järelevalve amet, ja Maa-amet on kooskõlastanud tingimustega, mis on detailplaneeringusse sisse viidud.
Detailplaneeringu elluviimine
Detailplaneeringu seletuskirja punktis 6 „Planeeringu elluviimine" on sätestatud planeeringu elluviimiseks vajalikud tegevused ja nende järjekord.
Raudteerajatistele väljastab projekteerimistingimused ning ehitus- ja kasutusloa Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet.
Detailplaneeringu elluviimiseks on Rail Baltic Estonia OÜ-ga sõlmitud detailplaneeringu elluviimise leping.
Arendusega seotud teed tuleb rajada ning nähtavust piiravad takistused (istandik, puu, põõsas või liiklusele ohtlik rajatis) kõrvaldada vastavalt EhS § 72 lõikele 2 enne planeeringualale mistahes hoone kasutusloa väljastamist. Kõik arendusalaga seotud ehitusprojektid, mille koosseisus kavandatakse tegevusi riigitee kaitsevööndis, (sh tuleb arvestada ka perspektiivse riigitee asukohaga) tuleb esitada Transpordiametile nõusoleku saamiseks. Riigitee ristumiskoha ümberehitamiseks või tehnovõrkude rajamiseks riigitee piirides (EhS § 99 lg 3) tuleb taotleda nõuded projektile Transpordiametilt."
Käesoleva detailplaneeringu alusel ei ole Põhja-Pärnumaa Vallavalitsusel kohustust välja ehitada detailplaneeringukohaseid rajatisi sealhulgas avalikuks kasutamiseks ettenähtud teid ja sellega seonduvad rajatisi, haljastust, välisvalgustust ning tehnorajatisi. Detailplaneeringu arendaja kohustuseks on ehitada välja detailplaneeringukohased rajatised.
____________________________________________________________________________
Teade avalikust väljapanekust
Põhja-Pärnumaa vallavolikogu 18.09.2024 otsusega nr 35 võeti vastu Rail Balticu Tootsi kohaliku peatuse detailplaneering ja suunatakse avalikule väljapanekule alates 07.10.2024 kuni 06.11.2024 arvamuse avaldamiseks.
Detailplaneeringu koostamise eesmärgiks on määratleda Rail Balticu Tootsi kohaliku peatuse rajamiseks vajalikud tingimused. Planeeritava ala pindala on ligikaudu 4,9 ha. Detailplaneeringuga on hõlmatud Vändra metskond 6 (katastritunnusega 93001:001:0061);Tootsi mnt 3 (katastritunnusega 63801:001:0665), Tootsi mnt 1 (katastritunnusega80501:001:0076), Tootsi mnt 5 (katastritunnusega 63801:001:0797), 19271 Tootsi-Piistaoja tee (katastritunnusega 80501:001:0071) ja Anastassia Ivanoffi (katastritunnusega80501:001:0093) Rein Luubi (80501:001:0092), Kergliiklustee (63801:001:0154) kinnistud ja katastriüksus nr 63801:001:0577, millel lähiaadress hetkel puudub.
Planeeritav ala paikneb Tootsi valla ja Vändra valla piiril, kus Vändra valla territooriumil kehtib üldplaneering. Kuna Tootsi endise valla territooriumil puudub kehtiv üldplaneering, siis lähtutakse detailplaneeringu koostamisel ja menetlemisel üldplaneeringu menetlemisel ettenähtud nõuetest.
Planeeringuga on kavandatud moodustada kaks krunti: pos.1 1.korruselise jaamahoone ja väliala tarbeks (5350m²), Pos. 2 juurdepääsuks ja parkimiseks (5662m)
Pos. 1 hoonestusala ulatub raudtee maa-alal asuva perroonini. Perroonidele pääseb raudtee alt pääsuga. Planeeringuga on määratud ka kergliiklejate juurdepääsud.
Parkimiskohti 70 koos elektriautode laadimiskohtadega. Samuti bussi- ja taksopeatus. Koostatud on liiklusuuring, metsa inventuur ja müra modelleerimine. Müra ja valgusreostuse minimeerimiseks on detailplaneeringus meetmed kirjeldatud. Põhiline häiring tuleneb ehitusperioodil.
Põhja-Pärnumaa valla üldplaneeringu koostamise käigus on rohevõrgustiku paiknemist täpsustatud, mille tulemusena üldplaneeringu eelnõu ei näe rohekoridori ette maakonnaplaneeringuga määratud asukohas, vaid see on nihutatud lõuna poole Sauga jõe äärde (olemasoleva Tootsi raudteejaama ja jõe vahele). Arvestades rohevõrgustiku täpsustamist koostatava Põhja-Pärnumaa valla üldplaneeringuga, puuduvad seoses Tootsi peatuse rajamisega negatiivsed mõjud rohevõrgustiku sidususele ja funktsioneerimisele. Arvestades rohevõrgustiku täpsustamist koostatava Põhja-Pärnumaa valla üldplaneeringuga, puuduvad seoses Tootsi peatuse rajamisega negatiivsed mõjud rohevõrgustiku sidususele ja funktsioneerimisele.
Planeeringu kehtestaja on Põhja-Pärnumaa vallavolikogu.
Planeeringu dokumentidega on võimalik tutvuda Põhja-Pärnumaa valla veebilehel https://www.pparnumaa.ee/ehitus-japlaneerimine/detailplaneeringud/rail-balticu-tootsi-kohaliku-peatuse-detailplaneering
Prinditud dokumentidega on võimalik tutvuda Tootsi halduskeskuses, Tuleviku1, Tootsi ja Vändra haldusekeskuses Pärnu-Paide mnt 2, Vändra alev.
Kirjalikke arvamusi saab esitada avaliku väljapaneku jooksul aadressil Põhja-Pärnumaa Vallavalitsus, Pärnu-Paide mnt 2, Vändra alev 87701 või e-posti aadressil vald@pparnumaa.ee .
Avalikule väljapanekule järgnev avalik arutelu toimub 07.11.2024 kell 18 Tootsi Halduskeskuses ettepanekute olemasolul. Kui kirjalikke ettepanekuid ei laeku, siis arutelu ei toimu.
Vallavolikogu poolt vastuvõtmiseks
Detailplaneering kooskõlastamisteks ja arvamuse avaldamiseks
- Seletuskiri
- Situatsiooniskeem
- Kontaktvöönd
- Tugiplaan
- Põhijoonis
- Tehnovõrkude joonis
- Liiklusuuring
- Dwg failid ja lisa info
KOOSKÕLASTUSED
Rail Baltica Tootsi kohaliku peatuse detailplaneeringu eskiisi avalik väljapanek
Põhja-Pärnumaa vallavalitsus korraldab Rail Baltica Tootsi kohaliku peatuse detailplaneeringu eskiisi avaliku väljapaneku perioodil 09.10.-10.11.2023.
Planeeritava ala pindala on ligikaudu 4,9 ha. Detailplaneeringuga on hõlmatud Vändra metskond 6 (katastritunnusega 93001:001:0061); Tootsi mnt 3 (katastritunnusega 63801:001:0665), Tootsi mnt 1 (katastritunnusega 80501:001:0076), Tootsi mnt 5 (katastritunnusega 63801:001:0797), 19271 Tootsi-Piistaoja tee (katastritunnusega 80501:001:0071) ja Anastassia Ivanoffi (katastritunnusega 80501:001:0093) Rein Luubi (80501:001:0092), Kergliiklustee (63801:001:0154) kinnistud ja katastriüksus nr 63801:001:0577, millel lähiaadress hetkel puudub.
Detailplaneeringu koostamise eesmärk on maaüksuste jagamise ja sihtotstarvete muutmise teel moodustada äri- ja transpordimaa sihtotstarbega kinnistud, mis on vajalikud kohaliku peatuse rajamiseks. Lisaks antakse planeeringuga heakorrastuse, haljastuse, juurdepääsuteede, parkimise, liikluskorralduse ja tehnovõrkudega varustamise põhimõtteline lahendus.
Planeeringu eesmärgiks on maaüksuste jagamise ja sihtotstarvete muutmise teel moodustada äri- ja transpordimaa sihtotstarbega krundid, mis on vajalikud Rail Baltica Tootsi kohaliku peatuse rajamiseks.
Planeeringuga kavandatakse kaks uut krunti: jaamahoone ja selle väliala jaoks ning reisijaid teenindada transpordimaa ja teenindus-toitlustuse jaoks.
Tootsi peatuse rajamiseks ehitatakse ühekorruseline kuni 12m kõrge jaamahoone, väliala koos parkimisalaga, juurdepääsu- ja kergliiklustee, ooteplatvormid ja ooteplatvormide vaheline altpääs, mille täpsemad lahendused jäävad järgmistesse projekteerimisetappidesse ning mille osas väljastab projekteerimistingimused ning ehitus- ja kasutusloa Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet. Kavandatav ehitisealune pind on kuni 850 m². Kavandatava väliala mõõtmed 40x115 m.
Planeeringu eskiislahendusega saab elektrooniliselt tutvuda siin lehel ning paberkandjal Põhja-Pärnumaa vallavalitsuse Tootsi halduskeskuses ning Vändra Halduskeskuses.
Rail Baltica Tootsi kohaliku peatuse detailplaneeringu eskiislahendus
Arvamused kavandatud eskiislahenduse osas esitada hiljemalt 10.11.2023 aadressil vald@pparnumaa.ee või Põhja-Pärnumaa vallavalitsusele (Pärnu-Paide mnt 2, Vändra alev, Põhja-Pärnumaa vald, 87701 Pärnu maakond).
Avaliku väljapaneku tulemuste avalik arutelu toimub 17.11.2023 kell 17.00 Tootsi Noortekeskuses Tuleviku 1,Tootsi alev, Põhja-Pärnumaa vald). Lisainfo tel 5622 4688, reet.olev@pparnumaa.ee
Põhja-Pärnumaa Vallavalitsus avaldab teadaande planeerimisseaduse (PlanS) § 128 alusel.
Põhja-Pärnumaa vallavalitsus teatab, et Põhja-Pärnumaa Vallavolikogu on algatanud 19.oktoobri 2022 otsusega nr 45 Rail Balticu Tootsi kohaliku peatuse detailplaneeringu koostamise ja jätnud algatamata sama otsusega keskkonnamõjude strateegilise hindamise (KSH).
Planeeritava ala pindala on ligikaudu 4,9 ha. Taotluse kohaselt on Põhja-Pärnumaa vallas detailplaneeringuga hõlmatud Vändra metskond 6 (katastritunnusega 93001:001:0061); Tootsi mnt 3 (katastritunnusega 63801:001:0665), Tootsi mnt 1 (katastritunnusega 80501:001:0076), Tootsi mnt 5 (katastritunnusega 63801:001:0797), 19271 Tootsi-Piistaoja tee (katastritunnusega 80501:001:0071) ja Anastassia Ivanoffi (katastritunnusega 80501:001:0093) Rein Luubi (80501:001:0092), Kergliiklustee (63801:001:0154) kinnistud ja katastriüksus nr 63801:001:0577, millel lähiaadress hetkel puudub. |
Detailplaneeringu koostamise eesmärgiks on Rail Balticu Tootsi kohaliku peatuse ja sinna juurde kuuluva taristu rajamine. Peatuse hoone kavandatakse ühe korruselisena ning selle asukoht nähakse ette planeeringuala raudteepoolsele alale, et võimaldada hoone ühendamist perrooniga. Peatus hõlmab enda alla 100m² pindala ning peatuse väliala ruumivajadus on ligikaudu 4600m². Jaamale juurdepääsuks kavandatakse juurdepääsutee koos eraldi kergliiklusteega. Sõiduautode parkimiskohad lahendatakse hinnanguliselt 30-le sõidukile. |
Nimetatud korraldusega jäeti algatamata keskkonnamõjude strateegiline hindamine, sest detailplaneeringu elluviimisel ei ole ette näha planeeringuga kaasnevaid negatiivseid keskkonnamõjusid ega kahjulikke tagajärgi, mis seaksid ohtu inimeste tervise, vara, heaolu või kultuuripärandi.
Kuna Tootsi endise valla territooriumil puudub kehtiv üldplaneering, siis lähtutakse detailplaneeringu algatamisel, koostamisel ja menetlemisel üldplaneeringu menetlemisel ettenähtud nõuetest ja algatamine on planeerimisseaduse § 77 lõike 1 kohaselt vallavolikogu pädevuses.
Detailplaneeringu koostamise käigus teostatakse hüdrogeoloogiline uuring, peatuse müraallikatest tingitud mürafooni hinnang ning rohekoridori toimivuse eksperthinnang ja vajadusel töötatakse välja leevendusmeetmed.
Planeeringu korraldaja on Põhja-Pärnumaa vallavalitsus.
Algatamise materjalidega saab tutvuda Põhja-Pärnumaa valla veebilehel.
Detailplaneeringu algataja ja kehtestaja on Põhja-Pärnumaa Vallavolikogu.
Planeeringu kontaktisikuks on vallaarhitekt Reet Olev, reet.olev@pparnumaa.ee, tel 56224688.
Detailplaneeringu koostaja on Skepast & Puhkim OÜ. Laki põik 2, 12915 Tallinn Telefon: 664 5808; e-post: info@skpk.ee Registrikood: 11255795
Dokumendid