Uudised ja teated

« Tagasi

Kuidas käib uuringuloa taotlemine ja mis juhtus 28.08 volikogu istungil

 

28.08 volikogu istungil tõstatati kahtlus, et Pitsalu V uuringuruumi uuringuloa eelnõu taotluse juurde lisatud naaberkinnistu omaniku nõusolek pole õiguspärane. Vallaametnikud said etteheite oma tööle ja volikogu istungi töörahu taastamiseks võttis vallavalitsus eelnõu tagasi.

Maavara uuringu eesmärk on uurida, kas ja millist maavara uuritaval alal leidub. Uuringuluba ei anna õigust maavara kaevandamiseks. Uuringuluba ei eelda ka uuritava ala lähinaabrite nõusolekuid.

Kuidas käib uuringuloa väljastamine?

Taotleja esitab uuringuloa taotluse Keskkonnaametile. Keskkonnaamet menetleb taotlust ja enne loa väljastamist küsib arvamust kohalikult omavalitsuselt. Omavalitsus võib avaldada arvamust, kuid ei saa otsustada, kas luba antakse või ei. Seadus aga lubab Keskkonnaametil uuringuloa välja anda ka ilma valla arvamuseta. 

Geoloogilise uuringuloa saamisel ei ole loa taotlejal õigustatud ootust saada hiljem keskkonnaluba kaevandamiseks. Kui loa taotleja otsustab pärast uuringu teostamist minna edasi keskkonnaloa taotlemisega kaevandamiseks, saab vald taas võimaluse sellele oma arvamuse anda. Keeldumine peab alati olema piisavalt põhjendatud ja põhjendused peavad olema kaalukad.

Miks eelnõu tagasi võeti?

Probleeme tekitas eelnõule lisatud nõusoleku dokument, kuna selle tekst sisaldas ka sõna kaevandamiseks. Teadaolevalt jättis nõusoleku küsija allkirja andjale selgitamata, et seadus ilma nõusolekuta lähemal kui 100 m karjääri rajada ei luba, vaid küsis otse nõusolekut nii uuringuks kui kaevandamiseks 50 m kaugusel kinnistu piirist (ca 70 m kaugusele elamust). Vallavalitsus oli sellele asjaolule uuringuloa eelnõus ka tähelepanu juhtinud ja seda seetõttu, et kui tulevikus peaks taotluse esitaja kavandamisluba taotlema sama nõusolekuga 50 m kaugusel kinnistu piirist, siis on vallavalitsusel võimalik sellele puudusele viidata ning osundada sellele, et taotlus ei vasta nõuetele, kuna õiguspärane nõusolek puudub.

Volikogu istungile toodi ühe volikogu liikme poolt nõusoleku õiguspärasuse teema välja uues võtmes ja ootamatult. Püüdlus kohapeal teemat selgitada volikogu liikmeid ei rahuldanud ning otsus jäi vastu võtmata.

See aga tähendab, et nüüd ei ole Keskkonnaametile saata ka volikogu arvamust, kus oli naaberkinnistu omaniku nõusoleku probleemile vallavalitsus tähelepanu juhtinud. Seega ei ole hetkel Keskkonnaametil valla otsust, mis puudusele tähelepanu juhiks, kuid seadus lubab Keskkonnaametil uuringuloa välja anda ka ilma valla arvamuseta.

Kuna volikogus jäi seekord uuringuloa osas vastav otsus vastu võtmata, olime sunnitud leidma kiiruga teise viisi, kuidas sellele probleemile Keskkonnaameti tähelepanu juhtida.

Mis saab edasi?

Kui kunagi on taotlejal soov alustada sellel alal kaevandustegevusega, siis eelnevalt esitab kaevandusloa taotleja selle kohta uue taotluse Keskkonnaametile. Siis juba taotluse maavara kaevandamiseks, mitte enam uurimiseks ja juhul, kui soovitakse kaevandada lähemal kui 100 m naaberkinnistu elamust, peab seaduse kohaselt olema taotluse dokumentide hulgas naaberkinnistu omaniku nõusolek.

Kaevandamisloa taotlus saadetakse samuti valda arvamuse andmiseks. Juhul kui taotluse juurde on lisatud seesama nõusolek, siis saame oma arvamuse kujundamisel nõusoleku puudustele tähelepanu juhtida.

Igal juhul saame väita, et kui nõusolek on puudustega, ei saa taotleja ka kaevandusluba, sest sel juhul ei vasta kaevandusloa taotlus nõuetele. Nõuetele mittevastava taotluse korral ei saa väljastata ka kaevandusluba. Ilma kaevandusloata aga ei saa maardla-alal kaevandada.

Kuidas käib volikogu ja vallavalitsuse töö

Oleme volikoguga pidevalt suhtluses ja teeme oma tööd silmas pidades alati meie elanike huve. Volikogule saadetakse alati materjalid aegsasti mitu päeva enne istungit tutvumiseks. Lisaks arutatakse eelnõusid ka eelnevalt volikogu komisjonides, kus peaks sisuline töö ära tehtama. Need reeglid on kehtestatud selleks, et oleks piisavalt aega arutamiseks, tuua välja uusi asjaolusid, teha parandusi ja otsustada, kas eelnõu üldse volikogule otsustamiseks edasi saata.

Nende reeglite eiramisel volikogu liikmete poolt võib tekkida olukord, mis toob õiguspildis inimesele kasu asemel pigem kahju.

Meelespea allkirja andmisel

Ärge kunagi andke allkirja dokumentidele, mida Te ei näe lugeda, mille sisu ei ole arusaadav või kui allkiri küsitakse täiesti puhtale lehele.

Kui on tõsine kahtlus, et allkiri saadi pettuse moel ebaseaduslikke viise kasutades peaks pöörduma politsei poole. Kui allkirju küsib keegi kolmas isik ja juures ei ole valla töötaja, ei saa hiljem valla töötaja kinnitada, et allkiri on võetud ebaseaduslikult.