Uudised ja teated

« Tagasi

Vändra bussijaama tulevik: uuendused ja eesmärgid

 

Vändra uue bussijaama rajamine sai alguse aastal 2017, kui Vändra alev ja Vändra vald ostsid koos Pärnumaa Ühistranspordikeskusega (PÜTK) olemasoleva hoone eesmärgiga rajada Euroopa Liidu programmiraha toetusel uus ning kaasaegne bussijaam.

Selleks ajaks olid Vändra bussijaama paremad ajad seljataga. Mööda oli saanud aeg, kui bussijaama kohvik ja kauplus pakkusid alternatiivi alevi teistele kaubandusettevõtetele. Alevi poolt omanikule makstav kompensatsioon ei vastanud ootustele ja ettevõtja otsis oma varale rakendust, mis võimaldaks kulud katta. Huvi ruumide rentimise vastu oli vähene ja hoone tulevik tundus lootusetu. Suurem osa hoonest jäi sellest ajast tühjaks.

Samal ajal alustas paari aasta eest asutatud Pärnumaa Ühistranspordikeskus maakonna ühtse bussijaamade projekti elluviimist ja Pärnu keskterminali ehitamist. Plaanid olid võimalustest suuremad ja esmalt suudeti võtta kasutusele arhitektuuribüroo Luhse & Tuhal projektide põhjal ehitatud Pärnu keskterminal ja seitse minibussijaama maakonnas.

Ka Vändra bussijaam on sellest ajast peale olnud osa ühtse võrgustiku arendamise kavast, kuid jäänud projekti algaastatel ootele. Meie investeeringut pidurdasid nii kohalik soov saada midagi minibussijaamadest suuremat ja nähtavamat, aga ka piiratud rahalised võimalused ja kinnistu omandiküsimused. Arutelul oli olemasoleva hoone ümberehitamine ja maakonna bussijaamade ühtse stiiliga kohandaminegi, kuid nii nagu mõne aasta eest kahjumit tootvast ärist taandunud ettevõtjad, ei näinud ka uued omanikud nii suurel ja ühistranspordi vajadustele vaid osaliselt vastaval ehitisel perspektiivi. Asjad hakkasid muutuma alles 2021. aastal, mil tekkis uus lootus, et Vändra bussijaama ehitus võib rahastuse saada. Sellest ajast on projekt olnud valla arengukavas ja nüüdseks ka eelarves.

Valdade juhtimise hea tava ongi selline, et kõikvõimalikud kohalikku elu mõjutavad plaanid ja projektid pannakse esmalt kirja omavalitsuse arengukavas. See strateegiline dokument läbib igal aastal avaliku arutelu, pakkudes võimalust igal kodanikul kaasa mõelda ja ettepanekuid teha. Niisamuti on igal volikogu saadikul võimalus ja kohustus valla arengus kaasa rääkida. Viimasel kolmel aastal on vallavolikogu arengukava koos bussijaama uuendamise punktiga kinnitanud. Lisaks on volikogu kinnitanud 2024. aasta eelarve ning ka lisaeelarve, kus vähendati bussijaama omaosalust 50 000 eurolt 30 000 eurole.

Levima on hakanud ekslik väide, et vana bussijaama renoveerimine oleks odavam. Tegelikult läheks vana bussijaama renoveerimine, et saavutada uue hoonega võrreldavad tingimused, vallale kordades kallimaks ja selleks puudub hetkel rahastus. Jätkuvalt on probleem selles, et nii suurt hoonet, mis enamuses on tühi, pole majanduslikult otstarbekas ülal pidada.

Varasemalt on otsitud ka ettevõtjaid, kes võiksid bussijaama tühje ruume kasutusele võtta. Kuigi huvilisi on aegade jooksul olnud, siis keegi pole päriselt soovinud äritegevusega seal alustada. Nii tuleb hetkel talviti kütta ka tühje ruume, et hoone üldine kasutus säiliks. Suvine jahutussüsteem hoonel puudub.

Põhja-Pärnumaa valla volikogu on kinnitanud uue bussijaama ehituse eelarveks 30 000 eurot. Ülejäänud osa rahastusest tuleb Pärnumaa Ühistranspordikeskuselt, mis hõlmab ka riigipoolset toetust. Kogu projekti maksumus jääb suurusjärku 155 000 eurot. 

Esialgse projekti avalikustamisel tekitas algne uue bussijaama roheline värv kõneainet ning kokkuleppel PÜTK-ga sai sisse viidud mõned muudatused. Uus bussijaam tuleb hallides toonides, harmoneerudes Vändra tänavapildiga ning alles jääb ka kellatorn. 

Uue bussijaam eelised:

  • Uus hoone on optimaalse suurusega, vähendades ülalpidamiskulusid.
  • Ooteplatvorm on õigel kõrgusel, lihtsustades ratastooli ja lapsevankriga bussi pääsemist.
  • Ooteruum on talvel köetud ja suvel jahutatud, tagades mugavuse igal aastaajal.
  • Bussijaamas on invavõimalustega tualett.
  • Jalgrattahoidla on koos katusega.
  • Bussijuhtidele on puhkeruum ja eraldi tualett. 
  • Bussijaamal saab olema ööpäevaringne videovalve ja automaatselt lukustuvad uksed.

Uus bussijaam on Vändra elanike huvides ja vastab tänapäevastele vajadustele. See toob kaasa kaasaegsed mugavused ja on majanduslikult mõistlikum lahendus võrreldes vana hoone renoveerimisega. Ööbimiskohti bussijuhtidele vallavalitsuse ja PÜTK-i hinnangul ei ole vaja, kuna magamiskohad on vajadusel soovijatele tagatud Vändra tervisekeskuses. 

Juunikuu volikogus tutvustasime bussijaama hetkeseisu ka volikogu istungil ja volikogu Vändra piirkonna liikmed andsid ühiselt tagasisidet, et tuleb edasi minna uue bussijaama rajamisega.

Vallavolikogu istungid on avalikud ning jälgitavad otse veebi vahendusel. Kogu info leiab valla kodulehelt: https://www.pparnumaa.ee/juhtimine/vallavolikogu/eelnoud-ja-paevakorrad.